Talenten: stickers en posters

 

Welk basiselement? 

Ken je kind in al zijn facetten en geef complimentjes. 

 

Inhoud

De talentencirkel is een handig instrument voor de leraar en voor de leerling. Je kan hem op de bank, op werkblaadjes, in de schoolagenda of in het schoolrapport kleven. 

De verschillende functies van de talentencirkel zijn (zelf)evaluatie, talenten benoemen, vergelijken van strategieën en ouders betrekken. 

 

De talentenposters omvatten 8 talenten die telkens gekoppeld worden aan een kleur en een figuur. Rond de figuur zijn er concrete spreuken die het talent telkens verduidelijken. De posters kunnen verspreid worden in de klas of men kan ook iedere maand een nieuw talent voorstellen, doormiddel van de talentagenda's te introduceren. Of gebruik ze in hoekenwerk om aan te geven met welke talenten de leerlingen aan de slagmoeten. Je kan ze ook hanteren om activiteiten of leerlingen te evalueren. 

 

Bestellen?
Elke school krijgt éénmalig een budget van 250 euro om educatieve pakketen aan te kopen per leerjaar. De educatieve pakketten kunnen besteld worden doormiddel van het invullen van de bestelbon en die vervolgens door te sturen naar Charlotte Lanneau, stafmedewerker Logo Leieland. 

 

 

Bijkomende info - stickers

 

(Zelf)evaluatie 
Elke dag doorlopen de leerlingen even hun dag: wat heb ik vandaag geleerd? Hoe ben ik vandaag 'knap' geweest? Vond ik het leuk? Kon ik het goed? Zo leren leerlingen alle manieren van 'knap zijn' kennen en leren ze gericht stilstaan bij zichzelf. 
 

Talenten benoemen 
Door op het einde van de les of na een hoekenwerk met een stift een stip te zetten op de talentencirkel, zien we welke talenten allemaal aan bod kwamen. 

 

Vergelijken van stategieën 
Vraag na elke activiteit: 'hoe heb jij die opdracht aangepakt?'. Waar het ene kind een opdracht misschien op een beeldknappe manier heeft uitgevoerd, heeft een ander misschien vooral aandacht gehad voor  het rekenknappe aspect of iets op een beweegknappe manier gedaan. Op die manier leer je de talenten van de leerlingen kennen en kan je opdrachten in de toekomst anders benaderen. 
 

Ouders betrekken 
Verwerk de talentencirkel ook in het schoolrapport. Hoe? De leerlingen duiden zelf aan hoe knap zij zijn. In dezelfde cirkel of in een tweede cirkel duidt de leraar aan welke talenten de leerlingen overwegend getoond hebben in die periode. Maar ook de ouders kunnen de cirkel gebruiken om talenten aan de te vinken die ze thuis bij hun kind herkennen. Ouders kennen hun kind op een heel andere manier en laten ons zo weten welke talenten hun kinderen in huis hebben.