Talenten
Waar ben ik goed in?
Het gat in de haag
Kleuter onderwijs
Omschrijving:
Het gat in de haag is een educatief pakket rond sociale vaardigheden bij kleuters waarin de inzichten van meervoudige intelligentie geïntegreerd zijn. Het pakket bestaat per kleuterklas uit 10 verhalen met daaraan gekoppelde activiteiten.
--
Niveau: klas, les
Type: educatief pakket
Doelgroep: leerlingen
--
Referentie:
De Sleutel vzw. Het gat in de haag. Die Keure
Zelfzekerheid en gevoel van eigenwaarde opbouwen
Derde, vierde, vijfde en zesde leerjaar
Omschrijving:
Speelse activiteiten om zelfzekerheid en een gevoel van eigenwaarde op te bouwen.
--
Niveau: les
Type: activiteiten
Doelgroep: leerlingen
--
Referentie:
Portmann, R. (2007). Speels omgaan met agressie: 134 spelletjes en oefeningen om op een creatieve manier conflicten op te lossen. Katwijk: Panta Rhei (p. 71-78)
‘Dag, school van mij!’-doos
Kleuter- en lager onderwijs
Omschrijving:
Tijdens deze activiteit maken de kinderen een doos waarin ze foto’s, adressen, tekeningen, briefjes… van elkaar verzamelen.
--
Niveau: klas, les
Type: activiteiten
Doelgroep: leerlingen
--
Referentie:
Bakkers, E., Fontaine, M., Heylen, L. & Vanhoutte, T. (2012). Inspiratiebubbels 2. Leuven: CEGO Publishers
Klas in de vitrine
Lager onderwijs
Omschrijving:
De talenten van de kinderen in de klas worden extra in de kijker gezet via een zelfgemaakte vitrine.
--
Niveau: school, klas
Type: activiteit
Doelgroep: leerlingen
--
Referentie:
Bakkers, E., Fontaine, M., Heylen, L. & Vanhoutte, T. (2010). Inspiratiebubbels. Leuven: CEGO Publishers
Rond-reizende dozen
Kleuter- en lager onderwijs
Omschrijving:
Er worden dozen aangemaakt waar ‘talentrijke’ verrassingen voor andere klassen in worden gestoken. De dozen gaan van klas naar klas.
--
Niveau: school, klas
Type: activiteit
Doelgroep: leerlingen
--
Referentie:
Bakkers, E., Fontaine, M., Heylen, L. & Vanhoutte, T. (2010). Inspiratiebubbels. Leuven: CEGO Publishers
Drie wensen
Kleuter- en lager onderwijs
Omschrijving:
De leerlingen komen via klassikaal overleg tot 3 wensen over een bepaald onderwerp.
--
Niveau: klas
Type: activiteit
Doelgroep: leerlingen
--
Referentie:
Bakkers, E., Fontaine, M., Heylen, L. & Vanhoutte, T. (2010). Inspiratiebubbels. Leuven: CEGO Publishers
Dit-kan-ik-doos
Kleuter- en lager onderwijs
Omschrijving:
De kinderen versieren een grote doos en maken er hun eigen ‘dit-kan-ik-doos’ van door er zaken in te steken die verwijzen naar hun talenten. De doos wordt in de loop van het schooljaar aangevuld en wordt af en toe eens mee gegeven naar huis.
--
Niveau: klas, les
Type: activiteit
Doelgroep: leerlingen
--
Referentie:
Bakkers, E., Fontaine, M., Heylen, L. & Vanhoutte, T. (2010). Inspiratiebubbels. Leuven: CEGO Publishers
Op de kiestafel
Kleuter- en lager onderwijs
Omschrijving:
In de klas wordt een tafel voorzien met vraagtekens op. De kinderen mogen zelf de vraagtekens invullen met spelmateriaal/boeken/ speelgoed waarmee ze aan de slag willen
--
Niveau: klas
Type: activiteiten
Doelgroep: leerlingen
--
Referentie:
Bakkers, E., Fontaine, M., Heylen, L. & Vanhoutte, T. (2010). Inspiratiebubbels. Leuven: CEGO Publishers
De eitjes van Andreas (vrij podium)
Lager onderwijs
Omschrijving:
Er wordt een vrijblijvend vrij podium georganiseerd tijdens de middagpauze. Kinderen die iets willen tonen, kunnen zich inschrijven, oefenen en uiteindelijk optreden voor de rest van de school.
--
Niveau: school
Type: activiteit
Doelgroep: leerlingen
--
Referentie:
Bakkers, E., Fontaine, M., Heylen, L. & Vanhoutte, T. (2010). Inspiratiebubbels. Leuven: CEGO Publishers
Lichaamstaal
Vierde, vijfde en zesde leerjaar
Omschrijving:
De kinderen tekenen elkaars lichaam en daarna wordt het opgevuld aan de hand van vragen die verwijzen naar het lichaam.
--
Niveau: les
Type: activiteit
Doelgroep: leerlingen
--
Referentie:
Bakkers, E., Fontaine, M., Heylen, L. & Vanhoutte, T. (2010). Inspiratiebubbels. Leuven: CEGO Publishers
Dolle diplomadag
Kleuter- en lager onderwijs
Omschrijving:
Ideeën om in de klas aan de hand van verschillende soorten diploma’s de kinderen in de kijker te zetten.
--
Niveau: klas
Type: ideeën
Doelgroep: leerlingen
--
Referentie:
Bakkers, E., Fontaine, M., Heylen, L. & Vanhoutte, T. (2010). Inspiratiebubbels. Leuven: CEGO Publishers
Snuffelstage
Vijfde en zesde leerjaar
Omschrijving:
Tijdens een dag snuffelstage gaan de leerlingen zelf actief aan de slag bij mensen met een beroep dat aansluit bij hun interesses.
--
Niveau: les
Type: activiteit
Doelgroep: leerlingen
--
Referentie:
Bakkers, E., Fontaine, M., Heylen, L. & Vanhoutte, T. (2010). Inspiratiebubbels. Leuven: CEGO Publishers
‘Knapzak’-dans (talentenrugzak)
Lager onderwijs
Omschrijving:
De knapzakdans is een activiteit waarbij de kinderen een rugzak ophebben met daarin een visuele voorstelling van hun talent. Alle kinderen dansen samen met de rugzak op en telkens wanneer de muziek stopt, stapt een kind naar voor en stelt hij/zij dat talent kort voor.
--
Niveau: les
Type: activiteit
Doelgroep: leerlingen
--
Referentie:
Bakkers, E., Fontaine, M., Heylen, L. & Vanhoutte, T. (2010). Inspiratiebubbels. Leuven: CEGO Publishers
Op de pronkstoel
Kleuter- en lager onderwijs
Omschrijving:
In de klas staat een pronkstoel. Een kind dat hierop mag gaan zitten, kan vertellen over iets waar hij/zij trots op is.
--
Niveau: klas
Type: activiteit
Doelgroep: leerlingen
--
Referentie:
Bakkers, E., Fontaine, M., Heylen, L. & Vanhoutte, T. (2010). Inspiratiebubbels. Leuven: CEGO Publishers
Maak-wat-voor-een-ander-hoek
Kleuter- en lager onderwijs
Omschrijving:
In een maak-wat-voor-een-ander-hoek kunnen de kinderen vrijblijvend iets maken voor een klasgenootje. De bedoeling is dat het cadeautje echt gericht is op de ontvanger en daarom liggen er hulpvragen die het kind helpen om hiermee rekening te houden.
--
Niveau: klas
Type: activiteit
Doelgroep: leerlingen
--
Referentie:
Bakkers, E., Fontaine, M., Heylen, L. & Vanhoutte, T. (2010). Inspiratiebubbels. Leuven: CEGO Publishers
Het talentenarchipel
Lager onderwijs
Omschrijving:
Het talentenarchipel is een verzameling van eilanden die elk een eigen vorm en betekenis hebben. Elk eiland verwijst naar een ander ontwikkelingsdomein waarop kinderen hun talenten kunnen ontwikkelen. In het hoofdstuk ‘de negen eilanden van de talentenarchipel’ worden de afzonderlijke eilanden wat meer toegelicht.
--
Niveau: school, klas
Type: activiteit, project
Doelgroep: leerlingen
--
Referentie:
Heylen, L., Maes, J. & Van Gucht, I. (2013). Motiverend onderwijs 2 – Talenten in de kijker. Averbode: CEGO Publishers
http://www.talentenarchipel.be/
https://www.pinterest.com/talentenar/
Vlieg erin!
Vijfde en zesde leerjaar
Omschrijving:
Vlieg erin is een educatief pakket waarbij de leerkracht met de leerlingen een parcours volgt door een pretpark. Samen komen ze via 4 roetsjbanen die mogelijkheid bieden tot meer zelfinzicht, veerkracht en welbevinden aan de hand van opdrachten. Het doel van het pakket is om leerlingen te helpen om hun veerkracht, talenten en weerbaarheid te versterken.
--
Niveau: klas, les
Type: educatief pakket
Doelgroep: leerlingen
--
Referentie:
Christelijke mutualiteit (2014). Vlieg erin! Een educatief pakket over welbevinden voor de derde graad lager onderwijs. Brussel: Christelijke mutualiteit
Fixed and growth mindset (werken aan motivatie en talenten door het geven van gepaste feedback)
Kleuter- en lager onderwijs
Omschrijving:
De theorie rond fixed and growth mindset geeft aan hoe je als leerkracht de motivatie en talenten van leerlingen kan motiveren door hen de gepaste feedback te geven.
--
Niveau: school, klas, les, individu
Type: theoretische achtergrond
Doelgroep: leerkrachten
--
Referentie:
Heylen, L., Maes, J. & Van Gucht, I. (2013). Motiverend onderwijs 2 – Talenten in de kijker. Averbode: CEGO Publishers
De talentenkaart
kleuter- en lager onderwijs
Omschrijving:
De talentenkaart is een methodiek om uitwisseling tussen collega’s te stimuleren. Er wordt in één oogopslag duidelijk welke collega je kan raadplegen voor informatie, hulp en feedback. De talentenkaart visualiseert expertise, persoonlijke kwaliteiten en competenties op klas- en schoolniveau.
--
Niveau: school
Type: methodiek
Doelgroep: schoolteam
--
Referentie:
Talent in kleur
Vierde, vijfde, zesde leerjaar
Omschrijving:
De kinderen maken voor zichzelf uit over welk talent ze zeker beschikken door middel van zelfreflectie. Als ze hun talent gekozen hebben, dan mogen ze dat op een creatieve manier naar voor brengen.
--
Niveau: les
Type: activiteit
Doelgroep: leerlingen
--
Referentie:
Bakkers, E., Fontaine, M., Heylen, L. & Vanhoutte, T. (2010). Inspiratiebubbels. Leuven: CEGO Publishers
Zelfbeeldtest: hoe denkt het kind over zichzelf?
Tweede en derde kleuter, eerste en tweede leerjaar
Omschrijving:
Deze test onderzoekt aan de hand van tekeningen hoe het zit met het zelfbeeld van een kind. Zowel een leerkracht als de ouders kunnen deze test met hun leerling/ kind doen.
--
Niveau: individu
Type: test
Doelgroep: leerlingen, leerkracht, ouders
--
Referentie:
Van der Lelij, O. (2016). Je kind als proefkonijn: de 25 leukste psychologische tests voor thuis. Nieuw Amsterdam Uitgevers (p. 136-145)
Ken je kwaliteiten
Vijfde en zesde leerjaar
Omschrijving:
Ken je kwaliteiten is de vernieuwde versie van het kinderkwaliteitenspel. Dit kaartspel heeft als doel kinderen bewust maken van hun eigen talenten en kwaliteiten.
--
Niveau: klas, les
Type: spel
Doelgroep: leerlingen
--
Referentie:
Loman, E. (2016). Ken je kwaliteiten. CPS
De talentenronde
Tweede leerjaar
Omschrijving:
Tijdens een kringgesprek komt de talentenronde aan bod. Hierbij mogen kinderen hun eigen talent in de kijker zetten en kunnen de andere kinderen vragen stellen. Deze activiteit vindt best op meerdere momenten plaats.
--
Niveau: klas
Type: activiteit
Doelgroep: leerlingen
--
Referentie:
Smeyers, A., Ockerman, E., Van den Berghe, T. & Schutjes, E. (2015). Onze klas ons team 2. Kalmthout: Abimo (thema 4: Samen maken we het verschil, p. 128 + kopieerbladen 42, 43a en 43b)