Creativiteit/ inspiratie/ generativiteit
Hoe kan ik inspireren?
I love papa/ mama - hits
Kleuter- en lager onderwijs
Omschrijving:
Via een vragenlijst wordt naar het lievelingsnummer van mama/papa gevraagd. Daarna wordt tijdens een kringgesprek gepraat over de verschillende liedjes en worden ze ook beluisterd (verschillen in culturen kunnen hier ook aan bod komen). De liedjes worden gebrand op een CD die mee gegeven wordt naar huis.
--
Niveau: klas
Type: activiteit
Doelgroep: leerlingen, ouders
--
Referentie:
Bakkers, E., Fontaine, M., Heylen, L. & Vanhoutte, T. (2012). Inspiratiebubbels 2. Leuven: CEGO Publishers
De bedenkers
Lager onderwijs
Omschrijving:
De kinderen gaan creatief aan de slag en bedenken een nieuwe uitvinding. Ze denken en werken het uit in een groepje.
--
Niveau: klas, les
Type: activiteit
Doelgroep: leerlingen
--
Referentie:
Bakkers, E., Fontaine, M., Heylen, L. & Vanhoutte, T. (2012). Inspiratiebubbels 2. Leuven: CEGO Publishers
Straatjutten (fotografie)
vierde, vijfde en zesde leerjaar
Omschrijving:
Met de klas ga je op stap in de omgeving. Gewapend met een fototoestel kijken de leerling rond en fotograferen ze dingen die ze interessant/ mooi/ opmerkelijk vinden. Nadien worden de foto’s in groep besproken.
--
Niveau: les
Type: activiteit
Doelgroep: leerlingen
--
Referentie:
Bakkers, E., Fontaine, M., Heylen, L. & Vanhoutte, T. (2012). Inspiratiebubbels 2. Leuven: CEGO Publishers
Klas in de vitrine
Lager onderwijs
Omschrijving:
De talenten van de kinderen in de klas worden extra in de kijker gezet via een zelfgemaakte vitrine.
--
Niveau: school, klas
Type: activiteit
Doelgroep: leerlingen
--
Referentie:
Bakkers, E., Fontaine, M., Heylen, L. & Vanhoutte, T. (2010). Inspiratiebubbels. Leuven: CEGO Publishers
Op de kiestafel
kleuter- en lager onderwijs
Omschrijving:
In de klas wordt een tafel voorzien met vraagtekens op. De kinderen mogen zelf de vraagtekens invullen met spelmateriaal/boeken/ speelgoed waarmee ze aan de slag willen.
--
Niveau: klas
Type: ideeën
Doelgroep: leerlingen
--
Referentie:
Bakkers, E., Fontaine, M., Heylen, L. & Vanhoutte, T. (2010). Inspiratiebubbels. Leuven: CEGO Publishers
De eitjes van Andreas (vrij podium)
Lager onderwijs
Omschrijving:
Er wordt een vrijblijvend vrij podium georganiseerd tijdens de middagpauze. Kinderen die iets willen tonen, kunnen zich inschrijven, oefenen en uiteindelijk optreden voor de rest van de school.
--
Niveau: school
Type: activiteit
Doelgroep: leerlingen
--
Referentie:
Bakkers, E., Fontaine, M., Heylen, L. & Vanhoutte, T. (2010). Inspiratiebubbels. Leuven: CEGO Publishers