Communicatie
Hoe communiceer ik?
Kikkerbecool
Vierde, vijfde en zesde leerjaar
Omschrijving:
Een bordspel (2-30 spelers) waarbij discussie uitgelokt wordt over 4 vaardigheden: sociale vaardigheden, goede manieren, opkomen voor jezelf en omgaan met pesten en plagen.
--
Niveau: klas, les
Type: spel
Doelgroep: leerlingen
--
Referentie:
de coole kikker
Het gat in de haag
Kleuter onderwijs
Omschrijving:
Het gat in de haag is een educatief pakket rond sociale vaardigheden bij kleuters waarin de inzichten van meervoudige intelligentie geïntegreerd zijn. Het pakket bestaat per kleuterklas uit 10 verhalen met daaraan gekoppelde activiteiten.
--
Niveau: klas, les
Type: educatief pakket
Doelgroep: leerlingen
--
Referentie:
De Sleutel vzw. Het gat in de haag. Die Keure
Babbelspel Junior
Kleuteronderwijs
Omschrijving:
Bij dit spel ( 2-20 spelers) moeten de kinderen een visje vangen en een opdrachtenkaartje nemen dat bij de kleur van het visje hoort. De opdrachten omvatten 4 thema’s: vertellen over jezelf, spontaan vertellen over een tekening, non-verbale opdrachten en mondelinge expressie.
--
Niveau: klas, les
Type: spel
Doelgroep: leerlingen
--
Referentie:
Baert
Babbelspel
Lager onderwijs
Omschrijving:
Bij dit spel ( 2-6 spelers) nemen de kinderen opdrachtenkaartjes naar gelang hun positie op het spelbord. De opdrachten omvatten 4 thema’s: vertellen over jezelf, spontaan vertellen over een tekening, non-verbale opdrachten en mondelinge expressie.
--
Niveau: klas, les
Type: spel
Doelgroep: leerlingen
--
Referentie:
Baert
Sociaal-emotionele vaardigheden
Vierde, vijfde en zesde leerjaar
Omschrijving:
In het hoofdstuk ‘sociaal-emotionele vaardigheden’ zijn verschillende activiteiten/ werkbladen terug te vinden die inspelen op sociaal-emotionele vaardigheden. Onder meer assertiviteit, empathie, kunnen luisteren, een probleem kunnen definiëren en onderhandelen komen aan bod.
--
Niveau: klas, les
Type: activiteit, werkbladen
Doelgroep: leerlingen
--
Referentie:
Bisquerra Alzina, R. et al. (2010). Kinderen en… de ontwikkeling van emotionele vaardigheden. Activiteitenboek voor werken aan emotionele intelligentie met kinderen van 8 tot 12 jaar. Kwintessens (p. 88-112)
Actief luisteren in de praktijk
Kleuter- en lager onderwijs
Omschrijving:
Uitleg over actief luisteren aan de hand van voorbeelden en richtlijnen over hoe dit in de praktijk toe te passen.
--
Niveau: individu
Type: theoretische achtergrond
Doelgroep: leerkrachten, ouders
--
Referentie:
Gordon, T. (2016). De Gordon methode; luisteren naar kinderen: van contact naar verbinding binnen het gezin. Utrecht/ Antwerpen: Kosmos uitgevers (p. 61-83)
Kijklijst
Kleuter- en lager onderwijs
Omschrijving:
Via de kijklijsten van Klasse kan nagegaan worden of ouders en leerkracht een gelijkaardige visie hebben over het kind. De bedoeling is dat deze lijst ingevuld wordt voor het oudercontact door leerkracht en ouders. Op het oudercontact worden de 2 lijsten dan samen gelegd en vergeleken.
--
Niveau: individu
Type: vragenlijst
Doelgroep: leerkrachten, ouders
--
Referentie:
Klasse
Open hartig kids
Lager onderwijs
Omschrijving:
Aan de hand van vragen en opdrachten daagt dit spel de spelers uit om te praten over diverse onderwerpen.
--
Niveau: klas, les
Type: spel
Doelgroep: leerlingen
--
Referentie:
Moodzz
De evaluatiewaaier
Kleuter- en lager onderwijs
Omschrijving:
De evaluatiewaaier is een zelf te maken instrument waarmee leerlingen onder woorden kunnen brengen wat ze bedoelen of wat hun visie is over iets. De waaier kan gebruikt worden om terug te blikken op bepaalde activiteiten, werkstukken, presentaties…
--
Niveau: klas, les
Type: Evaluatie-instrument
Doelgroep: leerlingen
--
Referentie:
Bakkers, E., Fontaine, M., Heylen, L. & Vanhoutte, T. (2012). Inspiratiebubbels 2. Leuven: CEGO Publishers
Communicatie op school
Kleuter- en lager onderwijs
Omschrijving:
Dit artikel geeft meer informatie over de verschillende soorten van communiceren en hoe je deze communicatie het beste aanpakt. Dit zowel voor communicatie binnen het schoolteam, communicatie tussen leerkracht en leerling als communicatie tussen school en ouders. Zowel schriftelijk, mondeling als tijdens vergaderingen. De tips kan je gebruiken voor persoonlijke onderwerpen, maar ook voor je communicatie binnen een project.
--
Niveau: school
Type: theoretische achtergrond
Doelgroep: schoolteam
--
Referentie:
http://www.klasse.be/archief/communicatie/
Communicatie over je project
Kleuter- en lager onderwijs
Omschrijving:
In dit overzicht vind je tal van ideeën om de kick-off van je project op een ludieke manier in te kleden. Communiceren op school is zeker belangrijk wanneer een grootschalig project wordt uitgewerkt. Ouders voldoende betrekken is essentieel om je project te laten slagen.
Overigens kan je het project ook meer inkleding geven door het gebruiken van themafiguurtjes. Over de uitwerking hiervan kan je ook een infofiche terug vinden.
--
Niveau: school
Type: ideeën
Doelgroep: schoolteam
--
Referentie:
www.sfeeropschool.be